Toegevoegde waarde van voetreflextherapie

Wat is de (meer) waarde van voetreflextherapie. Het wat en hoe van voetreflexologie.

voeten_lichaamIn de voeten weerspiegelt zich het hele lichaam. Dat wil zeggen dat je met een voetreflexmassage het hele lichaam en de geest kunt behandelen/bereiken. De voet is verdeeld in zones die corresponderen met delen (organen, spieren, weefsels) in je lichaam. Door nu op die zones te masseren kun je in het corresponderende deel invloed uitoefenen. De effecten zijn o.a.:

Het ontspant.

ontspanningMet ontspannende grepen en door het feit dat de voeten met aandacht worden aanraakt, ontspant men zich. Spieren komen tot rust en het hoofd stopt met malen. In China zei men niet voor niets dat je via de voeten veel spanning kunt afvoeren. Het blijkt wel dat mensen het als ontspannen ervaren want ze doezelen dan ook vaak weg tijdens een massage.

Het vitaliseert het lichaam.

vitaliserenDe doorbloeding wordt gestimuleerd. Afvalstoffen worden makkelijker afgevoerd en voedingstoffen worden beter opgenomen. Spieren die beter doorbloedt zijn functioneren beter. Stijfheid en stramheid in de ochtend kan hierdoor verminderden of verdwijnen. Als organen beter doorbloedt, raken wordt hun functie ook beter, hierdoor kunnen allerlei klachten verminderen of verdwijnen. Je voelt je fitter en vitaler.

Het harmoniseert en laat de geest tot rust komen.

harmonieJe geest is vaak overstresst door malende gedachtes, piekeren en zorgen maken. Als je hoofd tot rust komt verdwijnen er vaak veel klachten zoals b.v. hoofdpijn, pijn in nek en schouders en buikpijn etc. Omdat ook de energie doorstroming wordt bevordert, wordt de totale energiebalans in het lichaam hersteld. Zeker de energetische massages op de voeten werken sterk in op de energie doorstroming en zo kun je veel betekenen op psychisch vlak. gebeurtenissen die er nog zitten waardoor je niet zo lekker in je vel voelt, kunnen hierdoor verdwijnen. Je gaat meer genieten van het leven.

Het hersteld het zelfgenezend mechanisme.

zelfgenezingAls je een wondje hebt dan vindt je het heel normaal dat dit zich vanzelf hersteld. Dit zelfgenezende mechanisme zou eigenlijk elke ziekte die je hebt weer moeten herstellen. En dit gebeurt in veel gevallen niet. Als je dit systeem nu activeert dan zorg je dat het lichaam zichzelf weer gaat herstellen. Dit is het grote verschil tussen een regulier werkende arts en een alternatief/complementair werkende therapeut of arts. Als iemand stevig verkouden is dan geeft een arts medicijnen om b.v. de bacterie te doden, wij (voetreflextherapeuten) proberen het zelfgenezend mechanisme te herstellen zodat het lichaam zelf de bacterie aanpakt en laat verdwijnen. Kortom voetreflex heeft veel te bieden en is dan ook een weldaad voor lichaam en geest.